کردستانی ها در دهه اول محرم 890 واحد خون اهدا کردند 

مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: از آغاز ماه محرم تا پایان روز عاشورا هزار و 247 اهدا کننده خون کردستانی به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کرده اند و در مجموع 890 واحد خون کامل اهدا شده است.     

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛محمد سعید کریمیان گفت: امسال نیز همچون دو سال گذشته طرح نذر خون مدیریت اهداکنندگان و حفظ ذخایر خونی از آغاز محرم تا پایان صفر در انتقال خون کردستان اجرا شده است .

وی با اشاره به اینکه عمر فرآورده های پلاکتی تنها 5 روز است افزود: زمانی که مراجعه و جمع آوری خون به صورت یکباره اتفاق افتد، ممکن است خون اهدا شده، اتلاف شود یا تاریخ انقضای آن بگذرد .

مدیرکل انتقال خون به آمار اهدای خون در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: از مجموعه هزار و 247 داوطلب اهدای خون 132 نفر زن و 1115 نفر نیز مرد بوده اند که در مجموع 890 واحد خون کامل اهدا کرده اند .

وی اهداکنندگان مستمر را افرادی تعریف کرد که در سال حداقل دو بار خون خود را اهدا می کنند و افزود: 580 نفر از داوطلبین اهدای خون در دهه اول ماه محرم اهداکنندگان مستمر خون و 396 نفر اهداکننده باسابقه و 270 نفر نیز افرادی بوده اند که برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده اند .

مدیرکل انتقال خون کردستان به استقبال اهداکنندگان خون شهر سریش آبادو قروه نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای دومین سال پیاپی دو روز را به سریش آباد اختصاص دادیم تا صفوف انتظار اهدای خون را کاهش دهیم و دریافت فرآورده های خونی را متناسب با درخواست مصرف آنها تعدیل کنیم .

کریمیان تعداد افراد مراجعه کننده به تیم سیار در شهر سریش آباد در تاسوعا و عاشورای حسینی را 425 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 321 نفر موفق به اهدای خون شدند که 215 نفر از آنها اهداکننده مستمر و 107 نفر اهداکننده با سابقه بودند که در هر سال حداکثر یکبار خون اهدا کرده اند .

وی ادامه داد: در شهر سریش آباد 381 اهداکننده مرد و 44 اهداکننده زن بودند که از این تعداد 82 نفر داوطلب اهدای خون بار اول بودند .

کریمیان در خصوص وضعیت اهدای خون در بیجار و سقز نیزگفت: در دهه اول ماه محرم 153 اهداکننده سقزی و 94 اهداکننده بیجاری جهت اهدای خون مراجعه کردند که به ترتیب 110 و 60 واحد خون کامل توسط ایشان اهدا گردیده است .

محمد سعید کریمیان به سیاست های اقتصاد مقاومتی و تاکید سازمان انتقال خون بر پیشبرد این سیاست ها اشاره کردوگفت: اهداکنندگان گرامی خون در نظر داشته باشند که رسالت اصلی این سازمان نجات بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی و کمک به درمان مطلوب ایشان با تامین خون سالم و کافی است بنابراین سازمان انتقال خون هیچ واحد خونی را دریافت نخواهد کرد مگر مرکزی درمانی درخواست خون و یا فرآورده های خونی داشته باشد .

وی همچنین از جامعه اهداکنندگان خون کردستانی خواست اهدای خون را به روزهای خاص موکول نکنند و به منظور نجات جان بیماران در همه روزهای سال همراه با سازمان انتقال خون باشند.  

وی درپایان گفت : نیاز بیماران به خون همیشگی است و این نیاز با مراجعه منظم و مدیریت شده اهداکنندگان برآورده خواهد شد  و به همین منظور سامانه nobatdehi.ibto.ir طراحی و در دسترس اهداکنندگان است.

انتهای پیام/م

مراجعه هزار و 247 اهداکننده خون کردستانی در دهه اول محرم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.